dinsdag 4 augustus 2009

Fruit smoothies

Ik heb altijd fruit over om de een of andere reden.. en met over bedoel ik dat ze eigenlijk snel op moeten.. maar omdat ik hier in huis ongeveer de enige ben die fruit eet, is het wel wat moeilijk.. temeer daar Tonny altijd fruit voor me blijft kopen...

Zo was er vorige week weer een lekkere verse ananas... schoongemaakt en in de koelkast bewaard... maar zoveel ananas kan ik niet op....dat geldt overigens ook voor meloen, mango, bessen, bramen...

Maar goed.. die ananas..hij begon al wat te verkleuren in de koelkast.. dat doet niets af aan de smaak, het kijkt alleen zo akelig...en het was nog best veel.. weggooien is jammer....dat is altijd het allerlaatste wat ik doe...

Dus ik heb de simpele oplossing genomen: ik maak er puree van.. een smoothie zoals dat dan tegenwoordig heet.....

Ingrediënten:
fruit naar keuze... heb je fruit met veel eigen sap dan heb je geen extra vruchtensap meer nodig... heb je droog fruit, dan is dat misschien wel handig... ik voeg altijd pas sap toe als het blenden niet meer gaat....
zoetstof (honing, suiker enzo) naar keuze...proef eerst en gooi er dan pas wat zoet bij...honing is gemakkelijker omdat je dan niet door de suiker structuur heen hoeft...

Bereiden:
Gooi alle fruitstukjes met aanhangend sap in de blender en maal op hoge snelheid de inhoud tot een heel luchtige puree...
Schenk de gemalen massa in een schaaltje, versier desgewenst met een toefje slagroom, en klaar is je smoothie...

Mijn fruit kwam uit de koelkast en was koud....is je fruit niet koud dan kun je er voor kiezen wat ijsblokjes toe te voegen of wat bevroren fruit... of je zet de puree een tijdje in de koelkast weg... daarna moet je hem wel weer opkloppen voor de luchtigheid...

Serveren:
Je kunt je smoothie versieren met wat slagroom of met wat achtergehouden fruit... heb je veel schaaltjes dan is het leuk om ze in een bed van ijsblokjes op te dienen... bij een verjaardag kun je plastic wegwerp bekertjes gebruiken en die in een "ijsklontenberg" steken.... succes verzekerd.. zeker als je er dan nog wat sterretjes tussen steekt...

Ik heb hier nog geen foto van, maar die zal ongetwijfeld wel komen....

Geen opmerkingen: